RETRATS FEMENINS I
Concert amb músiques que duen noms femenins en el títol, en commemoració de Santa Àgata, patrona de les dones.
4.2.2018, Societat Bach de Sant Miquel dels Sants, Teatre-Sala d’actes, Barcelona.
Celebració de Santa Àgata, patrona de les dones, amb músiques dedicades a fèmines.
Fotografies preses en el concert del 4.2.2018. Font: http://www.societatbach.cat/galeria/ (consultat 31.3.2018)
Text d’Eduard Mañé per a l’Anunci del concert a l’agenda de La Vanguàrdia:
“A la vigília de la festa de santa Àgata, patrona de les dones, la Societat Bach ens ofereix Retrats Femenins, una idea musical de Josep Lluís Viladot. Santa Àgata fou una noia cristiana (segle III) màrtir a la que s’atribueix haver aturat l’avanç de la lava de l’Etna sobre la ciutat siciliana de Catània. La devoció a la santa sempre ha estat gran i per això a principis del segle XVII la Capella del Palau Reial Major de Barcelona (plaça del Rei) canvià el nom pel de Capella de Santa Àgata. Ara celebrem el 555 aniversari del “Retaule de l’Epifania”, obra de Jaume Huguet per a la Capella de la santa. Enguany commemorem, a més, el cinquè aniversari de la declaració del secretari general de la ONU en favor de les dones. La Societat Bach s’afegeix modestament a aquest moviment amb un concert de música d’autors diversos dedicat a la dona: Bach, Beethoven, Bellini, Joplin, Ribas, Cage, Bernstein, Corea, Einaudi, etc.”
Santa Àgata, pintura a l’oli sobre fusta, escola manierista de l’Algarve, finals del s. XVI. Foto presa el 29.9.2017 al Museu Municipal de Faro, Portugal.
Programa:
Lectura del manifest de suport de la Societat Bach a la lluita contra la discriminació femenina (a)
Enguany celebrem el cinquè aniversari del discurs del secretari general de la ONU Ban Ki Moon en favor de les dones. Seves són aquestes paraules: “Existeix una veritat universal, aplicable a tots els països, cultures i comunitats: la violència contra la dona mai no és acceptable, és imperdonable, intolerable …”. Només cal recordar que al món el 50% d’agressions sexuals es cometen en nenes menors de 16 anys; que més de 600 milions de dones viuen en països on la violència domèstica no es considera delicte; que el 70% de les dones asseguren haver patit una experiència física o sexual violenta al llarg de la seva vida; que anualment hi ha al món més de 60 milions de nenes obligades a casar-se abans dels 18 anys … Davant d’aquestes esfereïdores estadístiques cal esperar de la comunitat internacional un compromís ferm per tal de combatre i eradicar aquest immens sofriment a què està sotmesa la dona. És hora d’actuar, és hora de lluitar contra tota mena de desigualtat de gènere, contra tota mena de discriminació que a la llarga acaba en violència. La Societat Bach vol posar el seu petitíssim gra de sorra per contribuir en aquesta lluita i us ofereix un concert especial, el negatiu de la foto: uns compositors que estimen l’etern femení i la sensibilitat de la dona i que han escrit pàgines senceres en honor a la mare, l’esposa o la filla. Tot agraint la vostra presència i amb el millor desig que passeu una vetllada ben bonica, anem a començar aquests RETRATS FEMENINS.” Eduard Mañé
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750): Menuet BWV Anh. 116 (del “Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach”)
LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770-1827): Bagatelle no. 25 WoO 59 “Für Elise”
VINCENZO BELLINI (1801-1835): Torna, vezzosa Fillide (de “15 Composizioni da Camera”; a)
SCOTT JOPLIN (1868-1917): Bethena
GUSTAV HOLST (1874-1934): Venus (from “The planets, op. 32”)
JOHN CAGE (1912-1992): Ophelia
LEONARD BERNSTEIN (1918-1990): María (de “West Side Story”; b)
CHICK COREA (n. 1941): Ballad for Anna (de “Piano improvisations, vol. I”)
HOWARD SKEMPTON (n. 1947): One for Martha. One for Molly
LUDOVICO EINAUDI (n. 1955): Julia (d’ “Eden Roc”)
PERE SALICRÚ (n. 1959): A Lídia (estrena)
PERE SALICRÚ (n. 1959): Alba (d)
JOSEP LLUÍS VILADOT (n. 1969): Passacaglia – Blues op. 9 (per a la Laura), precedit d’un fragment de “Play piano play no. 10” (für Yuko) de FRIEDRICH GULDA (1930-2000)
ÓSCAR VILAPRINYÓ (n. 1987): Rosa (de “3 Flors per a la meva mare”, c)
JOSEP RIBAS (1882-1934): Cançó d’en Blai (Rosó; de “Pel teu amor; b,c)
Fora de programa:
BENJAMIN BRITTEN (1913-1976): Johnny (de “Four cabaret songs”; a)
(a) Aurèlia Pessarrodona, soprano
(b) Paul Armendares, tenor
(c) Òscar Vilaprinyó, violí
(d) Pere Salicrú, guitarra
Josep Lluís Viladot, Piano elèctric CASIO PRIVIA (tots excepte d)
Cliqueu aquí per accedir al programa de mà del concert, escrit per Eduard Mañé
A continuació teniu alguns talls de vídeo de YouTube d’aquest concert: