Ramon Currià: catàleg d’obres

RAMON CURRIÀ CAELLES

(Almatret, Segrià, 1.5.1881 – Lleida, Segrià, 1.2.1961)

Catàleg d’obres

 

La ressenya del meu besavi Ramon Currià Caelles es troba a la pàgina Ramon Currià Caelles: la recuperació de la seva música de l’oblit d’aquest mateix blog. A continuació es presenta un llista de les seves obres de les que tinc coneixement, algunes de les quals estic cercant (en vermell).

També hi trobareu alguns PDFs de manuscrits de les col·leccions familiars. Si voleu les partitures de peces d’editorials o en biblioteques i arxius haureu de contactar amb la font, ja que per política de privacitat no es poden publicar ni compartir sense autorització expressa.

 

MÚSICA VOCAL RELIGIOSA

cantico 001.jpg

Ave Maria

INSTRUMENTACIÓ: Veu, 2 violins, violoncel, piano
LLETRA: Popular (llatí)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida el 26.8.1956
PARTITURA: Arxius personals de D.H. i J.P.C. Inspeccionant les diferents pàgines dels arxius personals de D.H. i J.P.C., interpreto que el manuscrit es va repartir en diverses mans. L’arxiu personal de D.H. conté la portada (amb la indicació “a 1 voz, piano, violín y cello” i la part de veu i piano, que és la que hem interpretat diverses vegades en públic el 2019 amb la soprano Aurèlia Pessarrodona  –> Partitura en PDF
L’arxiu personal de J.P.C. conté la partitura sencera amb tots els instruments i dues sèries de particel·les: una a color amb les parts de la veu, el 1er violí i el 2on violí (és a dir, falta la part de violoncel), una altra en tinta negra amb les parts del 1er violí, el 2on violí i el violoncel (és a dir, falta la part de la veu). Així, entre totes les parts la partitura està completa.
A més, hi ha una fotocòpia del manuscrit en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. En aquesta fotocòpia hi ha una portada diferent amb la indicació “a 1 voz, piano, 2 violines y cello”.
ESTRENA: Interpretació 5.5.2019, Aurèlia Pessarrodona, soprano i Josep Lluís Viladot, piano, a l’Església parroquial de Sant Francesc d’Assís, Barcelona, en el marc del concert Magnificat II. El romanticisme lloa la Verge Maria (–> Vídeo a YouTube). Posteriorment interpretada novament pels mateixos intèrprets el 26.5.2019 en el marc del Concert de Pasqua Granada de la Societat Bach, el 15.8.2019 en el concert “Cançons d’ara i de sempre” (–> Vídeo a YouTube) i el 20.10.2019 en el concert “Ramon Currià: els manuscrits de Norwich”. En desconec les interpretacions anteriors a 2019.
NOTES: Tot i que el títol esmenta que la instrumentació és per a veu, violí, violoncel i piano, l’acompanyament amb piano sol és més que reeixit.

Benedictus

INSTRUMENTACIÓ: 2 Veus, orgue
LLETRA: tradicional (en llatí)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 4.1.1953 (Lleida)
PARTITURA: Manuscrit localitzat per Lluís Marc Herrera Llop, pressumptament a l’Arxiu Municipal de Lleida.
ESTRENA: ?
NOTES: —

Cántico para la profesión de una novicia en la Capilla de la Maternidad de Lérida como Hija de San Vicente de Paúl

INSTRUMENTACIÓ: 2 Veus, solista, orgue
LLETRA: Ramon Currià Caelles? (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 22.10.1952 (Lleida)
PARTITURA: Manuscrit localitzat per Lluís Marc Herrera Llop, pressumptament a l’Arxiu Municipal de Lleida.
ESTRENA: ?
NOTES: —

Cántico para la Sagrada Comunión (con flecha ardiente)

INSTRUMENTACIÓ: Cor (a 2 ò 4 veus), orgue, violí, violoncel
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: manuscrit datat el 14.7.1954 (Lleida)
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H. –> Partitura en PDF
ESTRENA: Interpretada per Josep Lluís Viladot amb orgue sol un diumenge de febrer de 2019 durant una litúrgia a la parròquia de Sant Francesc d’Assís, Barcelona. Es desconeix si realment ha estat interpretada anteriorment. Interpretada el 20.10.2019 per Aurèlia Pessarrodona, Maria Guirado i Josep Lluís Viladot en el concert “Ramon Currià: els manuscrits de Norwich” (–> Vídeo a YouTube).
NOTES: Dibuix de la portada de l’autor

Caramelles a 2 veus: Regina coeli, ora pronobis.

INSTRUMENTACIÓ: Cor a 2 veus
LLETRA: Tradicional?
DATA DE COMPOSICIÓ: novembre de 1912
PARTITURA: Mencionades al diari “La Mañana” del 20.11.1969. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, n’hi ha un exemplar en algun arxiu de Lleida, que estic cercant.
ESTRENA: ?
NOTES: Obra guanyadora del 3er accèssit al 2on Premi del Certamen núm. 50 de l’Acadèmia Mariana de Lleida celebrat el 1912. Informació extreta del llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop. Potser el “Regina coeli” és la mateixa peça que la llistada més avall com a composició independent.

Despedida a la Santísima Virgen (estilo popular)

INSTRUMENTACIÓ: A 1 ò 2 veus, cor, orgue
LLETRA: En castellà, d’autor desconegut
DATA DE COMPOSICIÓ:
1) Manuscrit datat a Lleida, 28.4.1939 “Año de la Victoria”
2) Manuscrit datat Lleida, 17.6.1956
PARTITURA:
1) Arxiu personal de D.H.
2) Arxiu personal de J.L.V.P.
ESTRENA: ?
NOTES:
1) Aquest manuscrit conté també una lletra alternativa “Para el SSmo Sacramento (misma melodía”. Sembla ser que aquest manuscrit forma part d’un conjunt, ja que duu el no. 8 i va acompanyat del coral “Oh Maria” de G. RAMIRO, que duu el no. 9.
2) Dedicada “A mi nietecita Carmen Viladot Curriá, para que la cante a la SSma Virgen, y guie en todas sus empresas y estudios. Su abuelito que la quiere”.
Existeix un tercer manuscrit, “Dos letrillas a la Santísima Virgen”, on aquesta peça és la segona d’una sèrie de dos: Veure l’apartat de COMPOSICIONS ESCRITES EN COAUTORIA, més avall.
També hi ha un quart manuscrit de la que està en la sèrie de 2 juntament amb “Visión celestial”, més avall en aquest mateix apartat, y un cinquè manuscrit juntament amb “Salve Regina” en l’apartat de COL·LECCIONS DE CANTS ESCOLARS NO PUBLICADES.

Despedida a la Virgen y Visión celestial – Ave Maria

INSTRUMENTACIÓ: 1, 2 ò 3 Veus, cor, orgue
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrits datat a Lleida el 4.5.1941
PARTITURA:
1) Arxiu personal de J.L.V.P., regal de D.H. el 20.10.2019.
2) Hi ha una fotocòpia d’un altre manuscrit en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que hi ha algun altre exemplar en algun altre arxiu de Lleida, que encara no he localitzat, i podria tractar-se d’aquest.
ESTRENA: ?
NOTES: El manuscrit 1) duu la indicació “Música de Ramon Currià, profesor de música de las Escuelas del Magisterio”. El manuscrit 2) té tatxades algunes paraules de la indicació anterior, amb anotacions posteriors de forma que queda: “Música de Ramon Currià, profesor de las Escuelas Normales”.

Himno al Sagrado Corazón de Jesús

INSTRUMENTACIÓ: Cor a 2 veus, orgue
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida el 10.10.1947
PARTITURA:
1) Arxiu personal de J.P.C.
2) Hi ha una fotocòpia del manuscrit 1) en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que hi ha algun altre exemplar en algun altre arxiu de Lleida, que encara no he localitzat, i podria tractar-se d’aquest.
ESTRENA: Segons escrit en la portada (veure NOTES), es devia estrenar uns dies després del 10.10.1947
NOTES: “Himno al Sagrado Corazon de Jesús compuesto expresamente para la inauguración de la Capilla y Entronizacion de dicha Imagen en la Escuela del Magisterio de Lérida dentro de breves días D.m. por Ramón Curriá”. El paper de la 2a veu és exclusivament d’entonar el motiu del “Himno Nacional” en l’estrofa. N’existeix una versió per a interpretació escolar (veure més avall), idèntica a aquesta excepte en el fet que no hi ha la 2a veu que entona l’himne espanyol en l’estrofa.

Plegaria a la Santísima Virgen

INSTRUMENTACIÓ: 1 Veu unisonal, orgue o piano (no especificat)
LLETRA: Ramon Currià? (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida el 16.1.1938 “II Año triunfal”
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H.
ESTRENA: ?
NOTES: —

Profesión religiosa (Cántico solemne a 2 voces y órgano)

INSTRUMENTACIÓ: 2 Veus, orgue
LLETRA: Ramon Currià Caelles? (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: manuscrits datats el 4.11.1952 (Lleida)
PARTITURA:
1) Manuscrit de l’arxiu personal de D.H. –> Partitura en PDF
2) Manuscrit localitzat per Lluís Marc Herrera Llop, pressumptament a l’Arxiu Municipal de Lleida.
ESTRENA: Interpretada el 20.10.2019 per Aurèlia Pessarrodona, Maria Guirado i Josep Lluís Viladot en el concert “Ramon Currià: els manuscrits de Norwich” (–> Vídeo al YouTube). Es desconeix si ha estat interpretada anteriorment.
NOTES: —

Regina Coeli

INSTRUMENTACIÓ: Cor a 4 veus, orgue
LLETRA: Text tradicional (llatí)
DATA DE COMPOSICIÓ: manuscrit datat el 25.1.1956
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H. –> Partitura en PDF
ESTRENA: ?
NOTES: Ignorem si es tracta d’una versió del “Regina Coeli” de les “Caramelles a 2 veus: Regina Coeli, Ora Pronobis” esmentades més amunt i que estem intentant localitzar.

Venid a mi (Coplas para la Sagrada Comunión)

INSTRUMENTACIÓ: 2 Veus, orgue
LLETRA: ? (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit no datat
PARTITURA: Manuscrit localitzat per Lluís Marc Herrera Llop, pressumptament a l’Arxiu Municipal de Lleida.
ESTRENA: ?
NOTES: La signatura “R. Currià” amb un senzill subratllat és diferent que en les altres composicions, on sol signar amb el nom i cognom complet i una rúbrica més elaborada.

 

 

MÚSICA PROFANA PER A COR

Captura.JPG

Alberola (sardana a 4 veus; versions per a cor amb i sense acompanyament de piano)

INSTRUMENTACIÓ: Cor a 4 veus mixtes, piano
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en català)
DATA DE COMPOSICIÓ: 7.10.1951. (data escrita en el manuscrit de l’Institut d’Estudis Ilerdencs; el manuscrit de David Hill no està datat)
PARTITURA:
1) Manuscrit de l’arxiu personal de D.H. –> Partitura en PDF.
2) L’Institut d’Estudis Ilerdencs disposa d’un altre manuscrit (Llegat Safont C.18/21), una còpia del qual m’ha arribat el maig de 2019.
3) El Sr. Enric Navàs i Mariné ha respost molt amablement a la meva petició de material referent a Ramon Currià adreçada a l’Ateneu de Lleida la primavera de 2019. A més, m’ha enviat la seva partitura d’ “Alberola”, editada per ell mateix, per a cantar amb la Coral Sícoris de Lleida, amb un segell de l’esmentada entitat. Tractant-se d’un membre eminent del Consell Directiu de la Federació Catalana d’Entitats Corals (FCEC) i del seu equip tècnic, amb la més alta responsabilitat durant anys, director de cors, compositor i editor d’incomptables partitures, agraeixo encara més la seva disponibilitat i oferta de col·laboració. Aquesta versió és per 4 veus mixtes, sense acompanyament instrumental.
4) Còpia addicional de 3) en l’arxiu personal de J.L.V.P., amable donació del senyor Dionís Gutiérrez de l’Arxiu Capitular el 22.10.2019.
ESTRENA: Data d’estrena desconeguda. Interpretada per la Coral Sícoris en el 1er Concert d’Autors Lleidatans, 22.11.1969.
NOTES: Aquesta és una reducció per a piano, i per tant intuïm que pot existir-ne una versió per cobla. Aquesta versió per cobla podria ser la mencionada a Internet (http://sardanista.cat/boigperlasardana/llistat.asp?criteri=1&id2=0&sql=idautor=1599), consultat 13.3.2019. També mencionada al “Diccionari d’autors de sardanes i de música per a cobla – De la A a la Z”, 2a edició, de Carles Riera i Vinyes, Josep Ma. Serracant i Clermont i Josep Ventura i Salarich. No trobada fins la data d’actualització d’aquesta pàgina la partitura de la versió per a cor i cobla, després de consulta a diverses entitats sardanistes.

Els soldats

INSTRUMENTACIÓ: Cor
LLETRA: ?
DATA DE COMPOSICIÓ: 1930
PARTITURA: Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que n’hi ha un exemplar en algun arxiu de Lleida, que estic cercant.
ESTRENA: Interpretat el 1930 amb motiu del Festival Radiofònic celebrat al Saló Catalunya.
NOTES: Informació extreta del llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop. Pot ser que es tracti de la versió catalana de “Los soldados” recollida al llibre El CANTO EN LA ESCUELA. Quan la rebi ho comprovaré.

Himne a la senyera

INSTRUMENTACIÓ: Cor a 5 veus i reducció per a piano
LLETRA: Joan Bergós
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit data a Lleida, 14.8.1920
PARTITURA: Manuscrit a l’Arxiu Capitular de Lleida (col·lecció de Víctor Mateu Moles).
ESTRENA: Possiblement estrenada per l’Orfeó Lleidatà.
NOTES: Escrita per a l’Orfeó Lleidatà. Manuscrit dedicat “Al bon amic i company En Antoni Mateu, mestre directó del Orfeó Lleidatá”

Himne a l’estandart

INSTRUMENTACIÓ: Cor
LLETRA: Joan Salvadó Badia
DATA DE COMPOSICIÓ: 1932
PARTITURA: Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que n’hi ha un exemplar en algun arxiu de Lleida, que estic cercant.
ESTRENA: ?
NOTES: Dedicat a l’Agrupació Coral l’Alegria. Informació extreta del llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop.

Himne al treball (sardana)

INSTRUMENTACIÓ: Cor a 5 veus, reducció per a piano.
LLETRA: Romà Amperí (Clarandra; en català)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit no datat
PARTITURA:
1) Arxiu personal de J.P.C.
2) Fotocòpia d’1) en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que hi ha un altre exemplar d’aquesta obra en algun arxiu de Lleida, i podria tractar-se d’aquesta còpia.
ESTRENA: ?
NOTES: —

Himne del Centre Excursionista Lleidatà

INSTRUMENTACIÓ: Cor
LLETRA: ?
DATA DE COMPOSICIÓ: ?
PARTITURA: Mencionat al diari “La Mañana” del 20.11.1969. Al maig de 2019 s’ha contactat amb el Centre Excursionista Lleidatà, que amablement ha cercat l’obra en els seus arxius, sense resultat positiu fins a la data d’actualització d’aquesta pàgina. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, n’hi ha un exemplar en algun arxiu de Lleida, que estic cercant.
ESTRENA: Es desconeix si ha estat interpretada en públic, però es molt probable que sí.
NOTES: —

Himno a gran orquestra y coral (reducció per a piano)

INSTRUMENTACIÓ: Reducció per a piano de l’original per a cor o orquestra (veure més amunt)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit no datat, ha de ser 1954 ò anterior.
PARTITURA:
1) Arxiu personal de J.P.C.
2) Fotocòpia d’1) en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que hi ha un altre exemplar d’aquesta obra en algun arxiu de Lleida, i podria tractar-se d’aquesta còpia.
ESTRENA: ?
NOTES: Compost pel Concurs Internacional de Lausanne a Suïssa. A la portada hi menciona “…. mil dólares!”. No es llegeix bé la xifra, però pressumiblement deu ser el premi del concurs. Ignoro si en Ramon Currià va arribar a orquestrar-ho i presentar-ho al concurs. La darrera plana té uns compassos tatxats, amb la indicació “corte”, la qual cosa pot indicar que l’obra no estava del tot acabada quan va fer aquest manuscrit.

La revetlla de Sant Joan (sardana)

Veure l’apartat de CANTS ESCOLARS DISPERSOS, més avall.

Mariola (sardana)

INSTRUMENTACIÓ: Cor?, cobla?
LLETRA: Magí Morera i Galícia? (en català)
DATA DE COMPOSICIÓ: 1929?
PARTITURA: Segons carta de l’autor, la intenció era publicar-la al setmanari “Vida Lleidatana”, cosa que sembla ser no es va produir. Veure NOTES
ESTRENA: ?
NOTES: Mencionada en una carta de l’autor a Antoni Bergós Massot conservada a l’Arxiu Nacional de Catalunya (ANC1-1020-T-94), datada el 26.9.1929. Una còpia de “Mariola” fou lliurada a aquest el 27.9.1929, i una altra fou lliurada per publicació a “Vida Lleidatana”, setmanari del qual Antoni Bergós n’era el director. Tanmateix, segons consulta a l’estudiós Dr. Andratx Badia, qui ha confeccionat els índexs de l’esmentat setmanari, sembla ser que no es va arribar publicar aquesta ni cap altra partitura de Ramon Currià a “Vida Lleidatana”. En la seva amable resposta (maig-juny 2019) m’esmenta que en aquella època el setmanari estava passant per moments difícils i li quedaven pocs mesos de vida. La carta de Ramon Currià a Antoni Bergós es troba en l’arxiu PDF de la partitura “L’Istiu” (veure CANTS ESCOLARS – LES 4 ESTACIONS més avall). Efectivament, he realitzat una cerca en tots els números d’aquesta revista, disponibles lliurement online (ARCA, accedit 24.9.2019) i no he trobat cap partitura de Ramon Currià. De fet, les partitures són escasses en aquesta revista, i totes les que hi he trobat són: “Decandiment” de Freixas (1927), “Rufea (Americana)” de Salvador Revés (1927), la cançó popular “La presó de Lleida” (1927), la cançó popular “Mon pare no’n tenia” dictada per una dona de Ribes (1927), la cançó popular “Don Lluís de Montellà” recollida a Talarn per Vicens Bosch, un autògraf de Teodoro Werner (1927), “Domàs al sol (ja arriben lluny …)” op. 117 de Nadal Puig i Busquets, cobles transcrites d’oïda cantades per la Capella de la Catedral (1927), Cobla “1er Misteri de Goig” copiada del “Llibre d’Or del Rosari a Catalunya” de Valeri Serra Boldú (1927), “Obre la gàbia si et plau (cançó)” d’A. Mateu Moles (1928), “Esperant un vaixell que no venia …” de Josep Ma. Llorens (1929), un autògraf musical d’Heitor Villa-Lobos (1929), “Himne dels escolars estiuejadors” de Josep Ma. Llorens (1929), Sardana “Lleidatana” de Víctor Mateu (1929), “Segre avall” del metge Iglesias (1930).

Pinzellades lleidatanes (sardana)

INSTRUMENTACIÓ: Cor a 4 veus, piano
LLETRA: Romà Amperí (Clarandra; en català)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit no datat
PARTITURA:
1) Arxiu personal de J.P.C.
2) Fotocòpia d’1) en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que hi ha un altre exemplar d’aquesta obra en algun arxiu de Lleida, i podria tractar-se d’aquesta còpia.
ESTRENA: ?
NOTES: El manuscrit conté dibuixos de l’autor a la portada (Seu Vella de Lleida) i a la contraportada (escut de la ciutat de Lleida)

¡Recordantça! (chor a 3 veus i reducció de piano)

INSTRUMENTACIÓ:  Cor a 3 veus, piano
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en català)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrits datats a Lleida el 1.11.1950
PARTITURA:
1) Manuscrit de l’arxiu personal de D.H. –> Partitura en PDF
2) Fotocòpia d’un manuscrit diferent d’1 en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que hi ha un altre exemplar d’aquesta obra en algun arxiu de Lleida, i podria tractar-se d’aquesta còpia.
ESTRENA: Possiblement estrenat en la cerimònia en record de n’Antoni Tarruella Vilaplana. Potser n’existeix una versió instrumental perquè el manuscrit explicita “reducció per a piano”.
NOTES: En el manuscrit l’autor escriu que “Aquesta obra es propietat exclusiva de la Societat Choral “La Alegría” de Lleida, i es prega que al estrena es canti a la memoria del malaurat patrici En Antoni Tarruella Vilaplana (al cel sia).” En la darrera pàgina de la partitura l’autor també explica el caràcter i com s’ha d’interpretar. El format de pàgina d’1) és vertical, mentre que el de 2 és apaisat.

Remembrança (sardana)

INSTRUMENTACIÓ:  Cor a 4 veus, piano
LLETRA: Poesia del Dr. Ferran Colàs (en català)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida l’1.7.1948
PARTITURA:
1 ) Arxiu personal de D.H.
2) Fotocòpia d’1) a l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?
NOTES: La portada del manuscrit conté un dibuix de l’autor de la cuitat de Lleida.

 

MÚSICA PROFANA PER A VEU SOLISTA

Captura.JPG

Campanar de Sant Llorenç

INSTRUMENTACIÓ: Baríton, piano
LLETRA: Poesia del Dr. Ferran Colàs (en català)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida 12.11.1948
PARTITURA:
1) Arxiu personal de J.P.C. 
2) Fotocòpia d’1) en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que hi ha un altre exemplar d’aquesta obra en algun arxiu de Lleida, que podria ser aquesta fotocòpia.
ESTRENA: ?
NOTES: La portada de la partitura conté un dibuix del campanar de Sant Llorenç realitzat per Ramon Currià.

¡Chamberilera soy! (Chotis)

INSTRUMENTACIÓ: Veu, piano
LLETRA: Ramon Currià (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 27.12.1954 (no posa el lloc)
PARTITURA: Arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?
NOTES: Signada amb el pseudònim “Richard Klein”. Porta anotada la instrumentació: “piano y canto, 1er saxo, 2o saxo, 3er saxo, 1a trompeta, 2a trompeta, trombón”. Intuïm que ho devia escriure per presentar en algun concurs, i potser en algun lloc hi ha la versió amb tots els instruments.

El cant dels aucells

INSTRUMENTACIÓ: Veu, piano?
LLETRA: ?
DATA DE COMPOSICIÓ: ?
PARTITURA: Tant de bo es conservi en algun arxiu familiar.
ESTRENA: ?
NOTES: Informació oral de J.P (25.7.2019). Potser la instrumentació és una altra.

Inquietud (melodia)

INSTRUMENTACIÓ: Tenor, piano
LLETRA: Poesia del Dr. Ferran Colàs (en català)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida el 3.7.1948
PARTITURA:
1) Arxiu personal de J.P.C.
2) Fotocòpia d’1) en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que hi ha un altre exemplar d’aquesta obra en algun arxiu de Lleida, que podria ser aquesta fotocòpia.
ESTRENA: ?
NOTES: La portada conté un bonic dibuix de Ramon Currià.

La Pilarica (jota)

INSTRUMENTACIÓ: Soprano, piano. Hi ha una secció sense lletra en la part de soprano per fer amb veu o amb instrument.
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 19.12.1951 (Lleida)
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H.
ESTRENA: Es desconeix si ha estat interpretada en públic.
NOTES: —

L’aula del llorer (melodia)

INSTRUMENTACIÓ: Soprano, violí, piano (i violoncel opcional)
LLETRA: Magí Morera i Galicia (en català)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida el 21.11.1940
PARTITURA:
1) En l’arxiu personal de D.H. hi ha un full manuscrit amb la lletra i la darrera pàgina de la partitura per a soprano i piano. En l’arxiu personal de J.P.C. hi ha la portada i la primera pàgina, completant la partitura per a soprano i piano sense violí. Així, doncs, la partitura es devia repartir entre els descendents i els fragments originals es troben en diferents països. La partitura per soprano, violí i piano es troba íntegrament en l’arxiu personal de J.P.C., juntament amb la particel·la per violí. Hi ha també una particel·la per un segon violí, que és una transposició a l’octava inferior de l’anterior. En l’arxiu personal de D.H. també hi ha una particel·la per a violoncel, que constitueix una veu addicional respecte les de violí.
2) Fotocòpia parcial d’1) en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Aquesta fotocòpia conté només la partitura íntegra per a soprano, violí i piano, sense particel·les. Segons informació extreta del llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, amablement enviada pel Sr. Enric Navàs Mariné, n’hi ha algun altre exemplar en algun arxiu de Lleida, que encara no he localitzat. Ara bé, en la pàg. 82 de l’esmentat llibre hi ha una foto de la primera fulla de la partitura per soprano, violí i piano que sospito que és la de J.P.C. Sospito que es tracta d’aquesta fotocòpia.
ESTRENA: Fou interpretada el 22.11.1951 per la soprano Carme Oró, acompanyada al piano per l’autor, en el concert de Santa Cecília de l’Escola Municipal de Música de Lleida.
NOTES: Ramon Currià demanà autorització a la Maria Morera Galicia “abans de musicar aquesta eloqüent poesia, perquè l’autor, En Magí Morera i Galicia, morí l’any 1926”. L’autor de la lletra és també l’autor de la lletra de Mariola, i podria ser que en Ramon tingués intenció de publicar-ne la partitura a “Vida Lleidatana”, com també era la seva intenció de fer-ho amb “Mariola”. El poema “L’aula del llorer” fou publicat sense música a “Vida Lleidatana” el 15 de desembre de 1926 (cliqueu aquí per accedir al número)Tanmateix, segons consulta a l’estudiós Dr. Andratx Badia, qui ha confeccionat els índexs de l’esmentat setmanari, sembla ser que no es va arribar publicar aquesta ni cap altra partitura de Ramon Currià a “Vida Lleidatana”. En la seva amable resposta (maig-juny de 2019) m’esmenta que en aquella època el setmanari estava passant per moments difícils i li quedaven pocs mesos de vida. Efectivament, he realitzat una cerca en tots els números d’aquesta revista, disponibles lliurement online (ARCA, accedit 24.9.2019) i no he trobat cap partitura de Ramon Currià. De fet, les partitures són escasses en aquesta revista, i totes les que hi he trobat són: “Decandiment” de Freixas (1927), “Rufea (Americana)” de Salvador Revés (1927), la cançó popular “La presó de Lleida” (1927), la cançó popular “Mon pare no’n tenia” dictada per una dona de Ribes (1927), la cançó popular “Don Lluís de Montellà” recollida a Talarn per Vicens Bosch, un autògraf de Teodoro Werner (1927), “Domàs al sol (ja arriben lluny …)” op. 117 de Nadal Puig i Busquets, cobles transcrites d’oïda cantades per la Capella de la Catedral (1927), Cobla “1er Misteri de Goig” copiada del “Llibre d’Or del Rosari a Catalunya” de Valeri Serra Boldú (1927), “Obre la gàbia si et plau (cançó)” d’A. Mateu Moles (1928), “Esperant un vaixell que no venia …” de Josep Ma. Llorens (1929), un autògraf musical d’Heitor Villa-Lobos (1929), “Himne dels escolars estiuejadors” de Josep Ma. Llorens (1929), Sardana “Lleidatana” de Víctor Mateu (1929), “Segre avall” del metge Iglesias (1930).

La velocimanía … (Baiao)

INSTRUMENTACIÓ: Veu, piano (timbal opcional)
LLETRA: Ramon Currià (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit no datat
PARTITURA: Arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?
NOTES: —

Manué García (pasodoble)

INSTRUMENTACIÓ: Veu, piano
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit no datat
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H. –> Partitura en PDF
ESTRENA: Interpretada el 20.10.2019 per Aurèlia Pessarrodona, Maria Guirado i Josep Lluís Viladot en el concert “Ramon Currià: els manuscrits de Norwich” (–> Vídeo a YouTube). Es desconeix si ha estat interpretada anteriorment.
NOTES: En el manuscrit està escrit que l’autor en va fer 3 exemplars, dels quals només n’he localitzat un.

¡Oh, París de mes amours! (vals)

INSTRUMENTACIÓ: Soprano, piano.
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en castellà i francès)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit no datat
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H. –> Partitura en PDF
ESTRENA: Es desconeix si ha estat interpretat en públic.
NOTES: Es pot interpretar amb piano sol amb un cert grau d’expertesa.

Para tí (tango)

INSTRUMENTACIÓ: Veu, piano.
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ:
1) Manuscrit no datat
2) Manuscrit datat a Lleida el 16.10.1654
PARTITURA:
1) Manuscrit de l’arxiu personal de D.H. –> Partitura en PDF
2) Manuscrit de l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: Interpretada el 20.10.2019 per Josep Lluís Viladot (versió de 1) en el concert “Ramon Currià: els manuscrits de Norwich”. Es desconeix si ha estat interpretada anteriorment.
NOTES:
1) El manuscrit esmenta que es tracta d’una transcripció per a piano, per la qual cosa potser n’existeix una versió amb un conjunt instrumental. Es pot interpretar amb piano sol amb un cert grau d’expertesa.
2) Signat amb el pseudònim Richard Klein. Aquesta versió difereix d’1 en l’acompanyament, molt més ric, i no és interpretable amb piano sol. Hi ha una llista d’instruments amb els que devia pensar per orquestrar-lo: 2 violins, 3 saxos, 2 trompetes, acordió i trombó.

Rosío, “la cortijera” (pasodoble)

INSTRUMENTACIÓ: Veu “grave”, piano
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit no datat
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H. –> Partitura en PDF
ESTRENA: Interpretada el 20.10.2019 per Maria Guirado i Josep Lluís Viladot en el concert “Ramon Currià: els manuscrits de Norwich”. Es desconeix si ha estat interpretada anteriorment.
NOTES: —

Serenata brasileña

INSTRUMENTACIÓ: Veu, 4 Violins, 3 saxos, 2 trompetes, trombó, clarinet baix i bateria (o veu i reducció per a piano)
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida el 27.5.1959
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?
NOTES: Dedicat “A mi querido amigo José Farré Vila, discípulo de bien timbrada y potente voz, cuya obrita escribo expresamente para el mismo, deseándole muchos éxitos. Con todo afecto, El autor”. En l’arxiu personal de J.P.C. hi ha un esborrany d’aquesta peça, datat a Lleida el 15.4.1959.

Serenata “La promesa”

INSTRUMENTACIÓ: Veu, piano
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida el 25.6.1955
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?
NOTES: “Composició expressa per al jove tenor Tony Cid? Carnicer d’extensa veu, i ben timbrada”. Hi ha una llista d’instruments amb els que devia pensar per orquestrar-ho: 2 violins, viola, violoncel i clarinet baix, i potser en algun lloc existeix la versió amb tots instruments.

¡Soy gitanilla…! (Lambra-Garrotín)

INSTRUMENTACIÓ: Veu, piano
LLETRA: Ramon Currià (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: 4.5.1954
PARTITURA:
1) Arxiu personal de J.P.C.
2) Fotocòpia d’1) en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que hi ha un altre exemplar d’aquesta obra en algun arxiu de Lleida, que podria ser aquesta fotocòpia.
ESTRENA: ?
NOTES: A més de la partitura acabada, en l’arxiu personal de J.P.C. hi ha un full del que sembla ser un esborrany, amb el principi de la música per una cara i la lletra (no definitiva) per l’altra. En un cantó d’aquesta darrera pàgina està escrit: “Sarita Montiel cantaría muy bien este garrotín, y siendo andaluza mejor que nadie … le recordaría su tierra natal”. També hi ha una una sèrie d’explicacions sobre el vocabulari: “chalao: chiflado”, “osté: usted”, “La pronunciación de Andalucía es graciosa, y el artículo gramatical ‘el’, pronuncian ‘er’ “, etc.

 

MÚSICA PER CONJUNT INSTRUMENTAL

Llunera (sardana)

INSTRUMENTACIÓ: ?
DATA DE COMPOSICIÓ: setembre 1907
PARTITURA: Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que n’hi ha un exemplar en algun arxiu de Lleida, que estic cercant.
ESTRENA: ?
 NOTES: Informació extreta del llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop. A falta de més informació, no estem segurs de si està ben classificada dins aquest apartat de MÚSICA PER A CONJUNT INSTRUMENTAL.

Vino de Montilla (pasodoble)

INSTRUMENTACIÓ: Banda
DATA DE COMPOSICIÓ: cap a 1907
PARTITURA: Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que n’hi ha un exemplar en algun arxiu de Lleida, que no he localitzat.
ESTRENA: Banda del Regiment de Navarra, en el transcurs d’una festa militar celebrada als Camps Elisis el 1907 (segons consta en el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop.
 NOTES: Informació extreta del llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop.

 

 

MÚSICA PER A PIANO SOL

ramonor1 001

¡A los toros! (pasodoble)

INSTRUMENTACIÓ: Piano
DATA DE COMPOSICIÓ: manuscrit no datat
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?
NOTES: —

Chiqui (Schotisch castizo)

INSTRUMENTACIÓ: Piano
DATA DE COMPOSICIÓ: manuscrit datat el 8.9.1956 (Lleida)
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de J.l.V.P., inclòs en una carta datada a Lleida el 5.9.1956, on menciona que el va compondre el 1953.
ESTRENA: Es desconeix si ha estat interpretada en públic.
NOTES: Segons està escrit en la carta de Ramon Currià a la seva neta C.V.C., aquesta peça fou escrita en uns minuts en presència de la dedicatària, una alumna principiant de piano, i la seva família, madrilenya, que li posà el títol. En aquesta carta també està inclosa la peça “Vals de las velas” i el 2on apunt per a un pasodoble (més avall).

Mª del Carmen (Mazurka para piano “rememorando a Chopin”)

INSTRUMENTACIÓ: Piano
DATA DE COMPOSICIÓ:
1) Manuscrit datat el 4.4.1958 (Lleida), tot i que al principi de la música hi ha escrit “Improvisación en 15 minutos, octubre 1949”.
2) Manuscrit datat a Lleida el 4.10.1951
PARTITURA:
1) Manuscrit de l’arxiu personal de J.P.C.
2) Fotocòpia d’un manuscrit diferent d’1) en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. 
ESTRENA: ?
NOTES:
1) Dedicat “A la bella y distinguida srta. Mª del Carmen Grasa Purroy, joven concertista de piano que tantos éxitos obtiene siempre. Su afectísimo admirador con afecto y simpatía”.
2) Signat amb el pseudònim “Richard Klein”.

¡Oh, París de mes amours! (vals)

Veure l’apartat de MÚSICA PROFANA PER A VEU SOLISTA, més amunt.

Oriental Girls

INSTRUMENTACIÓ: Piano, gong opcional
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 8.9.1956 (Lleida)
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H. –> Partitura en PDF
ESTRENA: Interpretada per Josep Lluís Viladot el 15.8.2019 al Priorat de Santa Maria de Castellfollit de Riubregós en el marc del concert Cançons d’ara i de sempre. –> Vídeo a YouTube.
També Interpretada el 20.10.2019 per Josep Lluís Viladot en el concert “Ramon Currià: els manuscrits de Norwich” i el 22.11.2019 en el concert “Reinaugurant la Fundació”. Es desconeix si ha estat interpretada anteriorment.
NOTES: Dedicat a “Mary Carmen”. Dibuix de la portada de l’autor. En la part posterior hi ha un apunt per a un pasodoble, sencer però sense harmonitzar (veure més avall).

Para ti (tango; transcripció per a piano)

Veure l’apartat de MÚSICA PROFANA PER A VEU SOLISTA, més amunt.

Riallera (Sardana)

Veure l’apartat de COMPOSICIONS ESCRITES EN COAUTORIA, més avall.

Vals de las velas

INSTRUMENTACIÓ: Piano
DATA DE COMPOSICIÓ: manuscrit datat l’1.9.1956 (Lleida)
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de J.L.V.P., inclòs en una carta datada a Lleida el 5.9.1956.
ESTRENA: Es desconeix si ha estat interpretada en públic.
NOTES: Segons està escrit en la carta de Ramon Currià a la seva neta C.V.C., aquesta peça la va escoltar al cinema cantada per “Bing Crosbi”(sic), on va prendre nota “allí mismo (como si fuese taquigráficamente … y lo armonizo sencillo, pero al piano resulta bastante bien, pero si lo toco yo le pongo la armonización más llena y variada, o sea la salsa”. En la mateixa carta hi ha la peça original “Chiqui” i un apunt per un pasodoble (el segon dels que he trobat; veure més amunt).
1er Apunt de tema per a un Pasodoble
INSTRUMENTACIÓ: Hi ha escrita una sola línia melòdica.
DATA DE COMPOSICIÓ: esborrany a la darrera pàgina del manuscrit “Oriental Girls”, datat el 8.9.1956 (Lleida).
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H. –> Partitura en PDF
ESTRENA: Es desconeix si va desenvolupar el tema i el va acabar.
NOTES: Hi ha escrita la peça sencera, però només la veu melòdica. Desconeixem si en va escriure l’harmonia i acompanyament. Guarda certa semblança amb el “2on Apunt de tema per a un Pasodoble”, més avall.
2on Apunt de tema per a un Pasodoble
INSTRUMENTACIÓ: Hi ha escrita una sola línia melòdica.
DATA DE COMPOSICIÓ: inclòs en una carta datada a Lleida el 5.9.1956.
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de J.L.V.P.
ESTRENA: Es desconeix si va desenvolupar el tema i el va acabar.
NOTES: Es tracta d’un sol tema de pasodoble escrit al marge de la carta de Ramon Currià a la seva neta C.V.C. La intenció és que el toqui el xicot, J.R.A., de la seva néta C.A.V. “Dices que a tu novio de gusta mucho la música y toca la bandurria” … “Dormint com el qui diu … faig aquest apunt, i per la bandurria crec resultaria bastant … – en prenc nota per acabar-lo un altre dia si Déu vol”. En aquesta carta també estan incloses les peces “Chiqui” i Vals de las velas” (veure). Guarda certa semblança amb el “1er Apunt de tema per a un Pasodoble”, més amunt

 

 

RECULLS DE CANTS ESCOLARS PUBLICATS I DIDÀCTICA MUSICAL

IMG_4240.JPG

Cantos escolares

INSTRUMENTACIÓ: Veus blanques i piano
LLETRA: Antoni Navarro Granger, prevere (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: 1914
PARTITURA: Partitura impresa. Editorial Boileau y Bernasconi, Barcelona. 
1) Disponible per a consulta a la Biblioteca de la Universitat de Lleida (1a. ed., UDC 784.66:373 R-1438; 2a ed. UDC 784.66:373)Agraeixo a la Núria Solans de l’Escola de Natura El Xop de Lleida les gestions per fotocopiar aquest exemplar.
2) L’Institut d’Estudis Ilerdencs també disposa d’un exemplar d’aquesta obra.
3) Sembla ser que l’Arxiu Històric de Lleida en conté una còpia en els expedients AHL260-43-T2-3399 i/ò AHL260-43-T2-703.
4) Al llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop s’esmenta que, a banda de l’edició de l’editorial Boileau, hi ha una edició d’R. Urriza (també de 1914) que es conserva al Llegat Areny de l’Arxiu Municipal de Lleida. Podria ser el llibret amb nomé la lletra que s’esmenta a la font 5.
5) Arxiu personal de J.L.V.P. Consta de dos volums: un que trobem a les fonts anteriors i una edició d’R. Urriza amb només la lletra.
6) Biblioteca de la Real Acadèmia de Bellas Artes de San Fernando (Madrid): Exemplar d’aquesta obra juntament amb el llibret amb les lletres amb “sello a tinta de la firma de Ramón Curriá” (sic), A-2259.
7) En l’arxiu personal d’R.S. hi ha un exemplar del llibret amb les lletres soles.
8) Exemplar de consulta a la secció de llibres antics de la Biblioteca Pública de Lleida, exclòs de préstec, ref. 1061795 – 784.66:373 CUR (informació subministrada amablement per J.M.C.)
ESTRENA: El número 6 “La campana” fou interpretat per Ma Dolors Pelegrí (veu) i Josep Lluís Viladot el 19.11.2017 en el concert “D’Agramunt a l’Àrtic” al Centre Comarcal Lleidatà de Barcelona Es desconeix si ha estat interpretat en públic prèviament o usat exclusivament per a la docència. 
Els números 1 (“La escuela”) i 3 (“Canción de duna”), interpretats Interpretada el 20.10.2019 per Aurèlia Pessarrodona i Maria Guirado respectivament, amb acompanyament de Josep Lluís Viladot en ambdós cassos, en el concert “Ramon Currià: els manuscrits de Norwich”. Es desconeix si ha estat interpretada anteriorment.
NOTES: Contingut: 1) La escuela (dedicada “A mi esposa Carmen Hidalgo Carreño”); 2) Las hormigas; 3) Canción de cuna (dedicada “A mi hija Magdalena Currià Hidalgo”); 4) Las violetas; 5) Las golondrinas; 6) La campana; 7) A la bandera; 8) A la patria; 9) Al entrar en la escuela; 10) Al salir de la escuela. 

El canto en la escuela

INSTRUMENTACIÓ: Veus blanques i piano
LLETRA: J.B.Ll. Coma & P. Bosch Areny (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: 1929
PARTITURA: Partitura impresa. Llibreria Ibérica, Lleida. Alguns dels exemplars de les fonts a continuació són d’una altra edició d’Ed. Ilerda (per exemple els de l’Arxiu Capitular de Lleida i de l’Arxiu Municipal de Lleida).
1) Disponible per a consulta a la Biblioteca de la Universitat de Lleida (UDC # 784.66:373 R-1442 a R-1445). Aquest exemplar  duu un segell de “Pianos “Orpheus” – Gramofones – Radio y fotografía – Ramón Curriá – Carmen, 46 – Lérida”. Agraeixo a la Núria Solans de l’Escola de Natura El Xop de Lleida les gestions per fotocopiar aquest exemplar.
2) L’Institut d’Estudis Ilerdencs també disposa d’un exemplar d’aquesta obra en el llegat Areny.
3) Sembla ser que l’Arxiu Històric de Lleida en conté una còpia en els expedients AHL260-43-T2-3399 i/ò AHL260-43-T2-703.
4) També disponible per a consulta a la Biblioteca de Catalunya (CDU 784.66:378).
5) La Biblioteca Nacional de España en té un exemplar (Código de barras 1000034433) a la Sala Barbieri de la Sede de Recoletos (MC/5895/30), al qual l’autor li afegí la dedicatòria “Al Sr. D. Juan F. Vela, catedrático del instituto y director de la Escuela Nacional en prueba de afecto, el autor, Lérida 9 dic. 1929”.
6) N’hi ha un altre exemplar al llegat Bellmunt de l’Arxiu Municipal de Lleida.
7) L’Arxiu Capitular de Lleida en disposa d’un exemplar en la col·lecció de Víctor Mateu Moles, signat i dedicat a aquest “bon amic”.
8) Manuscrit de l’arxiu personal de J.L.V.P. Dedicat “A mi querida hija Magdalena Curriá Hidalgo, maestra de Hospitalet de Sta Eulalia, para que enseñe estos Cantos a las pequeñas alumnas de la escuela. Ramón Curriá. Lérida 9 Enero 1930”.
9) En J.P.C. disposa d’un exemplar en el seu arxiu personal.
ESTRENA: Es desconeix si ha estat interpretat en públic o usat exclusivament per a la docència. La peça VI “Mi caballo” fou interpretada per la Coral infantil del Sícoris Club en el 1er Concert d’Autors Lleidatans, 22.11.1969, constatant que el llibre s’utilitzà durant diversos anys després de la seva publicació. Per aquesta interpretació s’usa una partitura sense l’acompanyament de piano, de la qual hi ha una còpia amb el segell de la Coral Sícoris en l’arxiu personal de J.L.V.P., amable donació del senyor Dionís Gutiérrez de l’Arxiu Capitular el 22.10.2019.
NOTES: Contingut: I) Plegaria; II) Cantemos compañeros…; III) Los soldados; IV) ¡Salve anciano! (himno); V) Canto al libro; VI) Mi caballo; VII) El surtidor.

Tratado de música para escuelas normales y colegios de 1a y 2a enseñanza

INSTRUMENTACIÓ: Tractat teòric
LLETRA: —
DATA DE COMPOSICIÓ: ?
PARTITURA: Partitura impresa. Editorial A. Boileau y Bernasconi, Barcelona. No sabem si es tracta d’un encàrrec de l’Escola Normal de Lleida per imprimir els exemplars necessaris o d’una edició regular de venda al públic.
1) L’Editorial Boileau (c/ Provença, Barcelona), potser encara en conserva algun stock, després d’haver adquirit jo els meus exemplars.
2) En D.H. disposa d’un exemplar en el seu arxiu personal.
3) L’Institut d’Estudis Ilerdencs també disposa d’un exemplar d’aquesta obra.
4) El primer volum es troba disponible per consulta a la Biblioteca Borja d’ESADE (Universitat Ramon Llull; Bib-id .b71176767).
5) En J.P.C. disposa d’un exemplar en el seu arxiu personal.
6) Exemplar de consulta a la secció de llibres antics de la Biblioteca Pública de Lleida, exclòs de préstec, ref. 1107026 – 781 CUR (informació subministrada amablement per J.M.C.).
ESTRENA: Material per a la docència.
NOTES: En dos volums. Potser encara en queda algun exemplar a la seu d’Editorial Boileau, després d’haver adquirit el nostre.

 

COL·LECCIONS DE CANTS ESCOLARS NO PUBLICADES

Revetlla de Sant Joan 1de4.jpg

A.-E.-I.-O.-U. (“El canto rítmico en la escuela – párvulos”)

INSTRUMENTACIÓ: 2 Cors infantils, piano
LLETRA: Ramon Currià Caelles? (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: manuscrit datat el 24.3.1947 (Lleida)
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de J.L.V.P. –> Partitura en PDF
N’hi ha un altre exemplar en l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: Es desconeix si ha estat interpretat en públic o usat exclusivament per a la docència.
NOTES: Dedicat “A mi nietecito Pepe Luis Viladot Currià”

El verano (La siega; “El Canto rítmico en la Escuela”)

INSTRUMENTACIÓ: 2-4 Veus i piano
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: No escrita en el manuscrit
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal familiar de J.L.V.P. –> Partitura en PDF
ESTRENA: ?
NOTES: Dedicatòria: “Con todo afecto a mi cuñada Concha Hidalgo”. El manuscrit té un dibuix a la portada i explicació de la coreografia. Existeixen dues versions catalanes d’aquesta peça, en la mateixa i en una altra tessitura (més avall).

El otoño (fiesta de la vendimia a 2 voces y coro; “El canto rítmico en la escuela”)

INSTRUMENTACIÓ: Veus, piano
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: manuscrit datat el 4.9.1943 (Lleida)
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H. –> Partitura en PDF 
ESTRENA: Es desconeix si ha estat interpretat en públic o usat exclusivament per a la docència.
NOTES: Coreografia de Ramon Currià

El invierno (deportes; “El Canto rítmico en la Escuela”)

INSTRUMENTACIÓ: 2 Veus blanques, piano
LLETRA: Ramon Currià (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ:
1) Manuscrit no datat
2) Manuscrit datat el 7.6.1958
3) Manuscrit datat 4.12.1943 segons el llibre “Música en silenci” (manuscrit que estem cercant). 
PARTITURA:
1) Manuscrit de l’arxiu personal familiar de J.L.V.P. –> Partitura en PDF
2) Fotocòpia d’un manuscrit diferent d’1) en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que hi ha un altre exemplar en algun arxiu de Lleida, que encara no he localitzat. Podria tractar-se d’aquest.
ESTRENA: ?
NOTES: Dedicada “con todo afecto a mi cuñada Concha Hidalgo”. Conté un dibuix a la portada i explicació de la coreografia.

Canción de cuna “¡Duerme niño chiquito!” (a 2 voces, “El canto en la escuela”)

INSTRUMENTACIÓ: 2 Veus, piano
LLETRA: Popular andalusa (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ:
1) Manuscrit datat a Lleida el 4.10.1946.
2) Manuscrit datat a Lleida el 6.10.1945.
PARTITURA:
1) Manuscrit de l’arxiu personal de J.L.V.P –> Partitura en PDF.
2) Fotocòpia d’un manuscrit datat el 6.10.1945 en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que hi ha un exemplar en algun altre arxiu de Lleida, que encara no he localitzat, i podria tractar-se d’aquest ja que té aquesta mateixa data.
ESTRENA: Enregistrament al piano de Josep Lluís Viladot (10.9.2010) publicat a SoundCloud) –> Audio a SoundCloud Es desconeix si ha estat interpretat en públic anteriorment o usat per a la docència. Interpretada el 20.10.2019 per Aurèlia Pessarrodona, Maria Guirado i Josep Lluís Viladot en el concert “Ramon Currià: els manuscrits de Norwich”.
NOTES: Dedicat “A mi nietecito Pepe Luis Viladot Currià”

El ninot fet cavaller (Dança, “El Cant a l’escola”)

INSTRUMENTACIÓ: Veus?, piano?
LLETRA: Romà Amperí
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 2.4.1036 (Lleida)
PARTITURA: Manuscrit a l’Arxiu Capitular de Lleida (col·lecció de Víctor Mateu Moles).
ESTRENA: ?
NOTES: Dedicat “Al bon amic Senyor en Bernard Castellví, Mestre director de l’Escola ferroviaria”.

L’istiu. La sega (“El cant a l’escola”)

INSTRUMENTACIÓ: 4 veus i piano
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en català)
DATA DE COMPOSICIÓ: 1934 (data del manuscrit: 1.3.1948, Lleida)
PARTITURA: Arxiu Nacional de Catalunya de Sant Cugat, dins la col·lecció epistolar d’Antoni Bergós i Massó (ANC1-1020-T-94). Com a document de l’ANC, no publico la partitura que he rebut digitalitzada el 3/6/2019.
ESTRENA: ?
NOTES: Dedicatòria: “Escrit exprofés per a les alumnes del “Grup Granados” de Lleida. l’any 1934 … Primera còpia per l’estimat amic En Antoni Bergós, que tant treballà per l’engrandiment de la música, i manifestacions artístiques, moralment i practicament, cas no corrent avui, pero tota la familia de dit Senyor, han estat distingits i apreciats de tot-hom que senti les Belles Arts. Amb tot agraïment. L’autor. Lleida 1 Març 1948.” Existeix una versió castellana d’aquesta peça, en una altra tessitura (veure més amunt), i una versió catalana en la mateixa tessitura que la castellana (més avall).

L’istiu. La sega

INSTRUMENTACIÓ: 2 Veus i piano
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en català o castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 8.11.1934
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal familiar de D.H.
ESTRENA: ?
NOTES: Dedicatòria: “Escrit esprofés per a les alumnes de l’Escola Graduada de Lleida”. Existeix una versió castellana d’aquesta peça (més amunt), i una versió catalana a 4 veus en una altra tessitura (més amunt).

Caramelles – tuna estudiantina (estil popular, “El cant típic a l’escola”)

INSTRUMENTACIÓ: 2 Veus, piano
LLETRA: Ramon Currià Caelles (versions catalana i castellana)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 4.6.1946 (Lleida)
PARTITURA:
1) Manuscrit de l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?
NOTES: A peu de pàgina està escrit que, com a preludi, poden tocar-se al piano els primers 32 compassos. Les estrofes de la part “Estudiantina” estan destinades a interpretar-se durant la festivitat de Sant Tomàs d’Aquino, patró dels estudiants, el 7 de març. En la portada explicita que es tracta d’un “exemplar a 2 veus”, i per tant suposem que existeixen versions amb uns altres efectius.

La revetlla de Sant Joan (La verbena de San Juan, “El cant típic a l’escola”, versió a 2 veus)

INSTRUMENTACIÓ: 2 Veus, piano
LLETRA: Ramon Currià Caelles (versions catalana i castellana)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 4.6.1946 (Lleida)
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de J.L.V.P. –> Partitura en PDF
ESTRENA: Enregistrament al piano de Josep Lluís Viladot (1.9.2010) publicat a SoundCloud) –>  Audio a SoundCloud Es desconeix si ha estat interpretat en públic o usat per a la docència. Probablement la versió amb “Cobla de Sardanes” (veure més avall) devia haver estat interpretada en públic. Interpretada el 20.10.2019 per Aurèlia Pessarrodona, Maria Guirado i Josep Lluís Viladot en el concert “Ramon Currià: els manuscrits de Norwich” (–> Vídeo a YouTube). Es desconeix si ha estat interpretada anteriorment.
NOTES: Dedicat “A mis queridos nietos Manolín, Carmina i Pepe Luis”. Aquesta sardana està mencionada a Internet (http://sardanista.cat/boigperlasardana/llistat.asp?criteri=1&id2=0&sql=idautor=1599), consultat 13.3.2019. També està mencionada al “Diccionari d’autors de sardanes i de música per a cobla – De la A a la Z”, 2a edició, de Carles Riera i Vinyes, Josep Ma. Serracant i Clermont i Josep Ventura i Salarich. Intueixo que aquestes mencions es refereixen a una versió per cor i cobla, però la consulta a diverses entitats sardanistes no ha permès localitzar aquesta pressumpta versió per cor i cobla. Hi ha una versió posterior a 4 veus i amb més música incloent una “Cobla de Sardanes” (veure més avall).

La revetlla de Sant Joan (La verbena de San Juan, “El cant típic a l’escola”, versió a 4 veus amb “Cobla de Sardanes”)

INSTRUMENTACIÓ: 4 Veus, piano
LLETRA: Ramon Currià Caelles (versions catalana i castellana)
DATA DE COMPOSICIÓ:
1) Manuscrit datat a Lleida el juliol de 1952.
2) Manuscrit datat a “Lérida, España” l’agost de 1952
PARTITURA:
1) Arxiu Capitular de Lleida (col·lecció de Víctor Mateu Moles).
2) Fotocòpia d’un altre manuscrit en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. 
ESTRENA: Es desconeix si ha estat interpretat en públic o usat per a la docència. Probablement aquesta versió amb “Cobla de Sardanes” devia haver estat interpretada en públic.
NOTES: Aquests manuscrits contenen un dibuix de l’autor a la portada amb una rotllana de dansaires i la foguera de Sant Joan.
1) Dedicat “Al bon amic y notabilíssim compositor En Víctor Mateu, amb tot l’afecte””. Aquesta sardana està mencionada a Internet (http://sardanista.cat/boigperlasardana/llistat.asp?criteri=1&id2=0&sql=idautor=1599), consultat 13.3.2019. També està mencionada al “Diccionari d’autors de sardanes i de música per a cobla – De la A a la Z”, 2a edició, de Carles Riera i Vinyes, Josep Ma. Serracant i Clermont i Josep Ventura i Salarich. Intueixo que aquestes mencions es refereixen a una versió per cor i cobla, però la consulta a diverses entitats sardanistes no ha permès localitzar aquesta pressumpta versió per cor i cobla. N’existeix una versió a 2 veus anterior, sense la “Cobla de Sardanes” (veure més amunt).
2) Dedicat “Al gran artista de fama mundial Bing Crosby, con todo afecto”

“Canciones infantiles” nos. 1-3 (Nº1 “Mi Dios”; No. 2 “Dulce patria”; Nº 3 “Trabajemos juntos”)

INSTRUMENTACIÓ: Veus blanques, piano
LLETRA: José Ma. Portugués Hernando (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 22.9.1958
PARTITURA: Arxiu personal familiar de J.L.V.P. N’hi ha un altre exemplar en l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?.
NOTES: Dedicat “A mi querida nieta Carmencita Viladot Curriá con todo cariño de su abuelo). Escrit per als “Concursos Nacionales. Ministerio de Educación Nacional, Madrid Noviembre 1956”. El manuscrit conté símbols franquistes pintats (bandera española, “yugo y flechas”)

Invierno (Nº4 de “Canciones infantiles”)

INSTRUMENTACIÓ: Veus blanques, piano
LLETRA: José Ma. Portugués Hernando (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 26.9.1958.
PARTITURA: Arxiu personal familiar de J.L.V.P. N‘hi ha un altre exemplar en l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?.
NOTES: Dedicat “A mi querida nieta Carmencita Viladot Curriá”. Escrit per als “Concursos Nacionales. Ministerio de Educación Nacional, Madrid Noviembre 1956”. La portada conté un dibuix de l’autor.

Primavera (Nº5 de “Canciones infantiles”)

INSTRUMENTACIÓ: Veus blanques, piano
LLETRA: José Ma. Portugués Hernando (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 26.9.1958.
PARTITURA: Arxiu personal familiar de J.L.V.P. N‘hi ha un altre exemplar en l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?.
NOTES: Dedicat “_Con todo cariño a mi nietecita Carmencita Viladot Curriá”. Escrit per als “Concursos Nacionales. Ministerio de Educación Nacional, Madrid Noviembre 1956”. La portada conté un dibuix de l’autor. És una peça diferent que “Primavera (Emblema de las Juventudes)” que es troba a l’apartat de CANTS ESCOLARS DISPERSOS.

Verano junto al mar (Nº6 de “Canciones infantiles”)

INSTRUMENTACIÓ: 2 Veus blanques, piano
LLETRA: José Ma. Portugués Hernando (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 24.9.1958
PARTITURA: Arxiu personal familiar de J.L.V.P. N‘hi ha un altre exemplar en l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?.
NOTES: Dedicat “A mi querida nieta Carmencita Viladot Curriá, que tanto gustaron estas “Canciones infantiles” compuestas por su abuelo”. Escrit per als “Concursos Nacionales. Ministerio de Educación Nacional, Madrid Noviembre 1956”. La portada conté un dibuix de l’autor.

Otoño (Nº7 de “Canciones infantiles”)

INSTRUMENTACIÓ: Veus blanques, piano
LLETRA: José Ma. Portugués Hernando (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 25.9.1958
PARTITURA: Arxiu personal familiar de J.L.V.P. N‘hi ha un altre exemplar en l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?.
NOTES: Dedicat “A mi querida nieta Carmencita Viladot Curriá con todo afecto de su abuelo”. Escrit per als “Concursos Nacionales. Ministerio de Educación Nacional, Madrid Noviembre 1956”. La portada conté un dibuix de l’autor.

Salve Regina y Despedida a la Santísima Virgen (Nos. 1 i 2 de “El cántico religioso en las Escuelas”)

INSTRUMENTACIÓ: 1 Veu unisonal, orgue
LLETRA: Tradicional llatí i castellà d’autor desconegut, respectivament
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida el 10.11.1956
PARTITURA:
1) Arxiu personal de J.P.C.
2) Hi ha una fotocòpia del manuscrit 1) en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que hi ha algun altre exemplar en algun altre arxiu de Lleida, que encara no he localitzat, i podria tractar-se d’aquest.
ESTRENA: ?
NOTES: Aquesta és una versió per a interpretació escolar de l’himne homònim (veure l’apartat de MÚSICA VOCAL RELIGIOSA), que afegeix una 2a veu que entona l’himne espanyol en l’estrofa.

Himno al Sagrado Corazón de Jesús (No. 3 de “El cántico religioso en las Escuelas”)

INSTRUMENTACIÓ: 1 Veu unisonal, orgue
LLETRA: Ramon Currià Caelles (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida el 10.11.1956
PARTITURA:
1) Arxiu personal de J.P.C.
2) Hi ha una fotocòpia del manuscrit 1) en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses.
ESTRENA: ?
NOTES: Aquesta és una versió per a interpretació escolar de l’himne homònim (veure l’apartat de MÚSICA VOCAL RELIGIOSA), que afegeix una 2a veu que entona l’himne espanyol en l’estrofa.

La nina (No. 7 de “Cançons d’infants”)

INSTRUMENTACIÓ: Veus blanques, piano
LLETRA: Ramon Currià (en català)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit no datat
PARTITURA:
1) Arxiu personal de J.P.C.
2) Hi ha una fotocòpia del manuscrit 1) en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que hi ha algun altre exemplar en algun altre arxiu de Lleida, que encara no he localitzat, i podria tractar-se d’aquest.
ESTRENA: ?
NOTES: Conté dues opcions d’acompanyament al piano, de diferent grau de dificultat.

 

 

CANTS ESCOLARS DISPERSOS

Ball pla de Lleida

INSTRUMENTACIÓ: 4 Veus blanques, piano
LLETRA: ? (en català)
DATA DE COMPOSICIÓ: ? (veure NOTES)
PARTITURA: En l’arxiu personal de D.H. hi ha la coberta i els primers fulls manuscrits de música, però manca el final de l’obra i la lletra completa. Així, doncs, la partitura està incompleta. Presumiblement, falta una pàgina de música i la pàgina de lletra. –> Partitura en PDF (fragment conservat)
ESTRENA: Es desconeix si ha estat interpretada en públic.
NOTES: Donat que només s’ha localitzat un fragment d’aquesta obra, a més de faltar una part de la música i la lletra, no se sap la data i lloc de composició. En la darrera pàgina d’aquest fragment conservat, manuscrit a tinta, hi ha el principi d’un himne a 3 veus, escrit a llapis, del qual no en sabem el títol ni cap altra dada. Com d’aquesta peça només en conservem un fragment de la partitura, podria ser que no estés ben classificada dins CANTS ESCOLARS DISPERSOS.

Primavera (Emblema de las Juventudes, Canto escolar a 2 Voces)

INSTRUMENTACIÓ: 2 Veus blanques i piano
LLETRA: Ramon Currià (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida el 4.4.1943
PARTITURA:
1) Arxiu personal de J.P.C.
2) Hi ha una fotocòpia del manuscrit 1) en l’Arxiu Municipal de La Paeria de Lleida, en una caixa amb partitures diverses. Segons el llibre “Música en silenci” (2012, Institut d’Estudis Ilerdencs) de Lluís Marc Herrera Llop, sembla ser que hi ha algun altre exemplar en algun altre arxiu de Lleida, que encara no he localitzat, i podria tractar-se d’aquest.
ESTRENA: ?
NOTES: És diferent que la peça “Primavera”, no. 5 de la col·lecció “Canciones infantiles”.

Esborrany d’un himne (títol desconegut)

INSTRUMENTACIÓ: 3 Veus (blanques?)
LLETRA: En castellà, d’autor desconegut
DATA DE COMPOSICIÓ: ? (veure NOTES)
PARTITURA: Només s’ha localitzat un full amb el fragment inicial d’aquesta peça coral, escrita presumiblement a llapis, en el revers final del fragment conservat del Ball Pla de Lleida. Així, doncs, la partitura està incompleta. –> Partitura en PDF (fragment conservat)
ESTRENA: Es desconeix si ha estat interpretada en públic.
NOTES: Donat que només s’ha localitzat un full d’aquesta obra, a més de faltar una part de la música i la lletra, no se’n sap la data i lloc de composició i ni tan sols el títol (si és que en va arribar a tenir). Pot ser que no estigui ben classificada en aquesta apartat de CANTS ESCOLARS DISPERSOS, i que sigui un esborrany d’un dels himnes de l’apartat de MÚSICA PROFANA PER A COR.

COMPOSICIONS ESCRITES EN COAUTORIA

Ramon Currià_Riallera1.JPG

Dos letrillas a la Santísima Virgen: Nº 1: “Más blanca que los lirios”; Nº 2: “Despedida a la Santísima Virgen”

AUTORS: COSME RIBERA (1842-1928; Nº 1) & RAMON CURRIÀ CAELLES (Nº 2)
INSTRUMENTACIÓ: Veu solista (Nº 2), cor (Nº 1 & Nº 2), orgue (Nº 1 & Nº 2)
LLETRA: En castellà, d’autor desconegut
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit no datat
PARTITURA: Manuscrit localitzat per Lluís Marc Herrera Llop, pressumptament a l’Arxiu Municipal de Lleida.
ESTRENA: ?
NOTES: Dedicada “a las Monjitas de la Maternidad de Lérida”. Segons ens instrueix el professor Lluís Marc Herrera Llop “Cosme Ribera va ser un dels seus professors de joventut, i amb qui va mantenir sempre una bona relació”.
En l’apartat de MÚSICA VOCAL RELIGIOSA hi ha la peça Nº 2 disponible com a peça individual i també fent conjunt amb “Visión celestial”.

Riallera (Sardana)

AUTORS: RAMON CURRIÀ CAELLES & JOSEP FARRÉS I ALCALDE (?-?)
INSTRUMENTACIÓ: Piano
DATA DE COMPOSICIÓ: ?
PARTITURA: Partitura impresa. Editorial A. Boileau y Bernasconi, Barcelona, reg. B.0776 (dins la sèrie “La dansa del poble – publicació contínua de sardanes”).
1) Potser encara es pot adquirir a la seu de l’Editorial Boileau, al c/ Provença de Barcelona, que és on jo n’he pogut adquirir exemplars
2) Disponible una còpia a la Biblioteca de Catalunya (topogràfic M7174/11) com a part del fons donat per Norbert Tomàs
3) Encara, disponible una altra còpia a la Biblioteca del Conservatori Municipal de Música de Barcelona. Aquesta darrera còpia conté una dedicatòria manuscrita de l’autor a la “volgudíssima companya de trio” “Srta. Ma.? R.? Palau”, “amb admiració al seu art insuperable”.
ESTRENA: Es desconeix si ha estat interpretada en públic.
NOTES: —

 

TRANSCRIPCIONS I ARRANJAMENTS DE MÚSICA D’ALTRI

Portada Dalila

Bolero para piano

AUTOR: JOSEP JOAN CURIÀ GRIÑÓ
INSTRUMENTACIÓ: Piano sol
DATA DE COMPOSICIÓ: manuscrit datat a Lleida, 4.9.1953.
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H.
ESTRENA: ?
NOTES: Ignoro quina és la contribució de Ramon Currià, si és que n’hi ha alguna. Potser que simplement el copiés perquè li agradava.

Canción en tono menor (bolero)

AUTOR: ROBERTO “TITO” MENDOZA
INSTRUMENTACIÓ: Única línia melòdica, amb introducció i conclusió sense lletra i part central amb la lletra.
LLETRA: Roberto “Tito” Mendoza
DATA DE COMPOSICIÓ: manuscrit no datat.
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?
NOTES: Ignoro quina és la contribució de Ramon Currià, si és que n’hi ha alguna. Potser va escriure les parts sense veu.

Cançó de Maria

AUTOR: JOAN LAMOTE DE GRIGNON I BOCQUET (1872-1949)
INSTRUMENTACIÓ: Veu, piano
LLETRA: FRANCESC CASAS I AMIGÓ (1859-1887, en català)
DATA DE COMPOSICIÓ: manuscrit datat a Lleida, 17.11.1956
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H.
ESTRENA: ?
NOTES: XIIa de les Cançons catalanes (1896-1897), pertanyent a “La nit de Nadal”, obra premiada per l’Associació Musical de Barcelona i editada per UME, núm. 1018 bis (del llibre de Francesc Bonastre i Bertran “Joan Lamote de Grignon”, col·lecció Compositors Catalans, no. 8, Proa, Barcelona, 1998). Desconec si realment és tracta d’un arranjament de Ramon Currià o simplement d’una transcripció. Caldria buscar l’obra publicada i comparar-la amb aquest manuscrit.

Dalila (de la película “Sansón y Dalila”)

AUTOR: VICTOR YOUNG (1900-1956)
INSTRUMENTACIÓ: Piano
LLETRA: Víctor Dasca (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: manuscrit datat el 3.5.1953 –> Partitura en PDF
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H.
ESTRENA: Interpretada el 20.10.2019 per Josep Lluís Viladot en el concert “Ramon Currià: els manuscrits de Norwich”. Es desconeix si ha estat interpretada anteriorment.
NOTES: Transcripció per a piano sol, que pot també ser cantada.

Égloga (Juan de la Encina, Siglo XV)

AUTOR: JUAN DEL ENCINA (1468-1529)
INSTRUMENTACIÓ: Cor a 3 veus, orgue
LLETRA: Juan del Encina (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: datat el 28.10.1955
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H.
ESTRENA: ?
NOTES: “Armonización para órgano por R. Currià”

La Dolores (jota aragonesa para piano)

AUTOR: TOMÁS BRETÓN (1850-1923)
INSTRUMENTACIÓ: Piano
LLETRA: Tomás Bretón
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 28.2.1896
PARTITURA: Manuscrit localitzat per Lluís Marc Herrera Llop al Fons de Cosme Ribera de l’Arxiu Municipal de Lleida.
ESTRENA: ?
NOTES: Transcripció per a piano sol. Segons ens instrueix el professor Lluís Marc Herrera Llop “Cosme Ribera va ser un dels seus professors de joventut, i amb qui va mantenir sempre una bona relació”. La portada duu la coneguda copla de la sarsuela: “Si vas a Calatayud, pregunta por la Dolores, que es una chica muy guapa, y amiga de hacer favores”.

L’emigrant

AUTOR: AMADEU VIVES (1871-1932)
INSTRUMENTACIÓ: Cor a veus masculines (2 tenors i dos baixos) o reducció piano
LLETRA: Jacint Verdaguer
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida el 7.2?.1932
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal d’R.S.
ESTRENA: ?
NOTES: És possible que sigui una còpia de l’original, no una transcripció adaptació. Està escrit a 2 pentagrames amb l’anotació que també serveix com a reducció per a piano.

Marcha nupcial

AUTOR: FELIX MENDELSSOHN (1809-1847); RICHARD WAGNER (1813-1883)
INSTRUMENTACIÓ: 2 Violins, violoncel i orgue.
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida el 21.9.1956
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?
NOTES: Transcripció de Ramon Currià per a 2 violins, violoncel i orgue. Consta de 2 peces:” nº1 de “El Sueño de una noche de verano” de F. Mendelssohn; nº2 de la ópera “Lohengrin” de R. Wagner”. La referència completa de les obres originals és:
Nº1: “Hochzeitmarch” (marxa nupcial), nº10 d’ “Ein Sommernachtstraum” (El somni d’una nit d’estiu, 1842), op. 61 de FELIX MENDELSSOHN, música incidental per a l’obra de teatre homònima de William Shakespeare.
Nº2: Treulich geführt (cor de la núvia) de “Lohengrin”, òpera en 3 actes de RICHARD WAGNER, autor de la música i el llibret, estrenada al 1850 sota la direcció de FRANZ LISZT. A l’òpera és cantada per les dones de la festa que segueix a la cerimònia nupcial, mentre acompanyen a l’heroïna Elsa a la cambra nupcial. Aquesta peça es feu popular quan s’usà com a processional en el casament de la princesa Victòria amb el príncep Friedrich Wilhem de Prússia l’any 1858.

Mazurka

AUTOR: desconegut
INSTRUMENTACIÓ: Piano
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 9.7.1960 (veure NOTES)
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H. –> Partitura en PDF
ESTRENA: Interpretada 24.3.2019, Josep Lluís Viladot, durant el concert Muzika Polska al Centre Comarcal Lleidatà el 24.3.2019També interpretada el 20.10.2019 per Aurèlia Pessarrodona, Maria Guirado i Josep Lluís Viladot en el concert “Ramon Currià: els manuscrits de Norwich”. Es desconeix si ha estat interpretada anteriorment.
NOTES: Es tracta d’una Mazurka que en Ramon Currià Caelles escoltà en una fonda de Cambrils el 1932, l’autor de la qual no hem identificat a data 11.3.2019. Li agradà tant la peça que la retingué en la memòria i el 1960 es decidí a transcriure-la.

Montañas nevadas

AUTOR: ENRIQUE FRANCO MANERA
INSTRUMENTACIÓ: 2 veus.
LLETRA: Pilar García Noreña
DATA DE COMPOSICIÓ: manuscrit no datat.
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?
NOTES: Enrique Franco Manera fou un compositor, musicòleg, crític i pianista a Madrid. Pilar García Noreña és un cas insòlit en ser una dona autora de lletres de música per a la Falange Española. La composició original apareix en el “Cancionero falangista de 1945” (segons consulta a la página Internet de la Fundación Francisco Franco, 26.10.2019: https://fnff.es/images/carpeta_gestor/archivos/antiguo/Files/Montanas-nevadas-Letra-Pilar-Garcia-Norena.pdf). Ignorem la contribució de Ramon Currià, si és que en tingué alguna. Potser va escriure’n la veu inferior.

Plegaria (Lo cant de l’ànima a la Verge)

AUTOR: FERMÍN MARÍA ÁLVAREZ (1833-1898)
INSTRUMENTACIÓ: Veu, piano
LLETRA: Catalana de Víctor Balaguer, castellana i italiana (traduccions de la lletra original catalana)
DATA DE COMPOSICIÓ: manuscrit datat el 14.11.1945 (Lleida)
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H. –> Partitura en PDF
ESTRENA: Interpretada el 20.10.2019 per Aurèlia Pessarrodona i Josep Lluís Viladot en el concert “Ramon Currià: els manuscrits de Norwich”. Es desconeix si ha estat interpretada anteriorment.
NOTES: Música transcrita i/o arranjada per Ramon Currià Caelles. La lletra catalana és un “fragment de “Lo romiatge de mon ànima” del eximi poeta V. Balaguer”. Les versions castellana i italiana son traduccions de la versió original catalana. Casa Dotesio (posteriorment Unión Musical Española Editores) té en catàleg la “Plegaria para canto y piano” d’F.M. Álvarez, disponible a l’IMSLP (consultat 24/6/2019): http://hz.imslp.info/files/imglnks/usimg/9/9d/IMSLP34673-PMLP78089-ALVAREZ._F.M%C2%AA._Pleg%C3%A1ria.canto_y_piano.pdf
La partitura manuscrita de Ramon Currià i la publicada per UME (amb data aproximada de 1920 segons IMSLP, 25 anys abans que el manuscrit de Ramon Currià) són idèntiques, per al qual cosa intuïm que, o bé Ramon Currià simplement la copià, o bé en va fer un arranjament per UME sense que sortís el seu nom publicat.

Pot-Pourri (Capricho sobre aires nacionales para piano)

AUTOR: PRIMITIU PARDAS I FONT (1828-1897)
INSTRUMENTACIÓ: Piano, violí?
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat el 28.10.1896
PARTITURA: Manuscrit localitzat per Lluís Marc Herrera Llop al Fons de Cosme Ribera de l’Arxiu Municipal de Lleida. Aquest manuscrit està incomplet, ja que consta només de la portada i d’una particel·la de violí amb la cançó “Tico-tico no Fubà” que el compositor brasiler ZEQUINHA DE ABREU (1880-1935) va escriure el 1917 i va tenir un gran èxit internacional. Tenim dubtes de si aquesta part de violí té alguna relació amb l’arranjament del Pot-Pourri de Primitiu Pardas, màxim quan la portada esmenta que la peça “Pot-Pourri” és per a piano.
ESTRENA: ?
NOTES: Segons ens instrueix el professor Lluís Marc Herrera Llop “Cosme Ribera va ser un dels seus professors de joventut, i amb qui va mantenir sempre una bona relació”. La portada d’aquesta peça té un títol amb un treball de dibuix molt elaborat i duu la dedicatòria “A mi discípula Srta. Mercedes de Rull & Artós”.

¡Qué mujer! (canción)

AUTOR: FREDERIC LONGÀS I TORRES (1897-1968)
INSTRUMENTACIÓ: Veu i Piano
LLETRA: Justino Ochoa
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Barcelona el 15.4.1950, i no duu la signatura de Ramon Currià.
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H.
ESTRENA: ?
NOTES: Aquesta partitura està seguida en el manuscrit de QUISIERA…! de JOAN CAMPRUBÍ. No sabem si es tracta de transcripcions, arranjaments i simplement de còpies.

Quisiera…! (canción)

AUTOR: JOAN CAMPRUBÍ
INSTRUMENTACIÓ: Veu i Piano
LLETRA: G. Alcázar
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Barcelona el 15.4.1950, i no duu la signatura de Ramon Currià.
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H.
ESTRENA: ?
NOTES: Aquesta partitura està precedida en el manuscrit de ¡QUÉ MUJER! de FREDERIC LONGÀS. No sabem si es tracta de transcripcions, arranjaments i simplement de còpies.

Retorno (Vals-Canción, transcripció per a veu i piano; al dorso, bolero “Las cositas del querer”)

AUTOR: LLUíS CARRERAS ESCLUSA (1892-1960)
INSTRUMENTACIÓ: Piano
LLETRA: Joaquín Arnal (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida el 25.3.1955
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H.
ESTRENA: ?
NOTES: No sabem si aquesta versió per a veu i piano és una còpia o una transcripció de l’original. Lluís Carreras i Esclusa fou un compositor i professor de música i piano lleidatà. Hi ha també una transcripció de Ramon Currià per a piano sol en aquest mateix apartat. Al dors del manuscrit hi ha una transcripció del bolero “Las cositas del querer”, el títol real del cuál es “Los misterios del querer”, de FRANCISCO DEL VAL (1897-1984), donat a conèixer per Lia Delby el 1953 (http://st1.cincovillas.com/media/2014/05/LIBRO-FRANCISCO-DE-VAL-copia-1.pdf, consultat 26.10.2019).

Retorno (Vals-Canción; transcripció per a piano sol)

AUTOR: LLUíS CARRERAS ESCLUSA (1892-1960)
INSTRUMENTACIÓ: Piano
LLETRA: Joaquín Arnal (en castellà)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit no datat –> Partitura en PDF
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de D.H.
ESTRENA: ?
NOTES: Transcripció per a piano sol. Lluís Carreras i Esclusa fou un compositor i professor de música i piano lleidatà. Hi ha també una transcripció per a veu i piano en aquest mateix apartat.

Rêverie (Ensueño)

AUTOR: ROBERT SCHUMANN (1810-1856)
INSTRUMENTACIÓ: 2 Violins ò violí i violoncel
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit no datat
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?
NOTES: Transcripció per a 2 instruments de corda de l’original per a piano sol.

Sobre el pit (Cant eucarístic)

AUTOR: JOSEP GINÉ, pvre.
INSTRUMENTACIÓ: Veu, Piano
LLETRA: Joaquim Verdaguer (en català)
DATA DE COMPOSICIÓ: Manuscrit datat a Lleida, 1.9.194?
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de J.P.C.
ESTRENA: ?
NOTES: No sabem si es tracta d’un arranjament o d’una còpia.

 

MÚSIQUES AFINS

Es pequeñín (canción calisténica)

AUTORA: CONCHA (CONCEPCIÓN) HIDALGO CARREÑO
INSTRUMENTACIÓ: Veus blanques, Piano
LLETRA: Concha (Concepción) Hidalgo Carreño?
DATA DE COMPOSICIÓ: Canet de Mar, el 31.12.1914
PARTITURA: Manuscrit de l’arxiu personal de J.L.V.P.
ESTRENA: ?
NOTES: L’autora és Concepción Hidalgo Carreño, mestre de Canet de Mar i germana de la primera esposa de Ramon Currià Caelles, la Carmen Hidalgo, aquesta darrera mare de la meva àvia Magdalena i besàvia meva. El manuscrit conté també indicacions coreogràfiques.

 

(Darrera actualització 16/1/2020)

 

%d bloggers like this: